امروز : یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

دوشنبه بازار ۸ تا ۱۴ خرداد ماه ۱۳۹۶ – شماره ۶۸


تعطیلات عمومی در بسیاری از کشورها و همچنین کاهش التهابات پس از اجلاس‌های اوپک و فدرال رزرو روز‌های بسیار آرام و کم هیاهویی در ابتدای این هفته رقم زد. اما در روزهای پایانی خروج ایالات متحده از پیمان آب و هوایی پاریس، افزایش نگرانی‌های سیاسی در خصوص انتخابات انگلیس و ایتالیا و مسائلی از این دست باعث نوسانات شدید در بازارها به‌ویژه نفت و طلا گردید. 

دوشنبه: معاملات سهام در بازارهای آسیایی روز دوشنبه به‌دلیل تعطیلات عمومی در بسیاری از کشورها ازجمله چین، انگلستان و امریکا بسیار کم‌رونق و بدون افت و خیز قابل توجهی دنبال شد. در حالی‌که همچون دوشنبه هفته‌های گذشته آزمایش موشکی کره‌شمالی به خبر ثابت رسانه‌ها تبدیل شده بود، بیشترین نوسان شاخص به افت 0/78 بورس استرالیا اختصاص داشت. اغلب بازارهای سهام در اروپا اولین روز هفته را با قرمز رنگ پشت‌سر گذاشتند. در این میان شاخص صنعت خودروسازی به‌دلیل جمع‌آوری داوطلبانه 30 هزار خودرو فروخته‌شده به روسیه در سال‌های قبل، توسط شرکت پژو، 0/3درصد کاهش داشت. در ایالات متحده نیز تعطیلات عمومی در روز دوشنبه بر عملکرد بازارهای مالی تأثیرگذار بود. در این روز حجم معاملات با کاهش مواجه شده و شاخص‌های مهم بدون تغییر محسوس به معاملات پایان دادند.

سه شنبه: شاخص‌های بازار سهام منطقه شرق آسیا بعد دوشنبه کم‌رونق به‌دلیل تعطیلات عمومی، روز سه‌شنبه را بدون تغییرات چشمگیر به پایان بردند. در این میان بورس KOSPI کره‌جنوبی با 0/4 درصد کاهش بیشترین نوسان را داشت. بازارهای مالی در منطقه یورو روز سه‌شنبه را در پی نگرانی‌های سیاسی در خصوص احتمال انتخابات زود هنگام در ایتالیا با نزول پشت‌سر گذاشتند. در بین صنایع نیز صنعت بانکداری به‌دلیل اظهارات رییس بانک مرکزی اروپا مبنی بر عدم‌رشد این صنعت در آینده بدترین عملکرد را از خود به جای گذاشت. شاخص‌های بازار سهام در امریکا نیز روز سه‌شنبه با کاهش همراه بودند. در این روز Goldman Sachs بیشترین تأثیر را در کاهش 0/24 درصدی شاخص داوجونز داشت. شاخص نزدک عی‌لرغم رشد قابل‌توجه قیمت سهام شرکت Amazon با افت 0/11درصدی مواجه شد. رشد قیمت سهام در بخش فناوری اطلاعات نیز نتوانست جلوی کاهش 0/12 درصدی شاخص S&P500 را بگیرد.

چهارشنبه: بازارهای سهام در آسیا همچون دو روز گذشته، چهارشنبه نیز روزی کم‌نوسان و کم‌معامله را پشت‌سر گذاشتند. شاخص بورس شانگهای با 0/24 درصد افزایش بیشترین تغییر را در میان بورس‌های این منطقه داشت. در این روز شخص مدیران خرید چین برای ماه می اعلام شد که از مقدار پیش‌بینی‌ها بیشتر بود. بورس‌های اروپایی روز چهارشنبه در پی نگرانی‌های سیاسی درمورد انتخابات انگلیس و انتشار آمار بیش از انتظار نرخ تورم در اتحادیه اروپا، با افت مواجه شدند. در روزی که همه نگاه‌های به افت مجدد قیمت جهانی نفت معطوف شده بود، صنعت ارتباطات بیشترین رشد در میان بخش‌های دیگر به خود اختصاص داد. بازارهای مالی در ایالات متحده نیز آخرین روز معاملاتی ماه می را با کاهش ارزش نه چندان چشمگیر به پایان بردند. به گفته کارشناسان دلیل اصلی عدم اقبال سرمایه‌گذاران در چند روز گذشته به با بازارهای مالی، وجود نگرانی‌هایی در خصوص عدم افزایش تورم به اندازه مورد انتظار، در پی شایعاتی مبنی بر تعویق تصمیم فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در ماه‌های آینده است.

پنج شنبه: بازارهای آسیایی در روز پنجشنبه اکثراً مثبت بودند. شاخص PMI چین در ماه می به 43/6 واحد در مقایسه با پیش‌بینی 50/1 واحد رسید. یوآن چین نیز در ماه نوامبر بالاترین سطح خود در 7 ماهه گذشته را لمس نمود. در این بین شاخص NIKKEI  با 1/07 درصد و شاخص HSI با 0/58 درصد رشد، با بیشترین رشد مواجه شدند. همچنین بازارهای اروپایی روز سبزی را تجربه نمودند. انتشار اخبار امیدوارکننده از رشد اقتصادی در ایتالیا در سه ماهه نخست سال و افزایش قیمت سهام شرکت‌های نفت و گاز، از مهم‌ترین دلایل در این خصوص به‌شمار می‌روند. در این بین شاخص CAC پاریس با رشد 0/66 درصدی پیشتاز بود. سه شاخص عمده سهام در ایالات محتده نیز روز پنجشنبه در آستانه انتشار گزارش اشتغالزایی برای ماه می روندی افزایشی داشتند. شاخص‌های نزدک و S&P 500 در سایه رشد صنایع مواد، مالی و مراقبت‌های بهداشتی، هر کدام حدود 0/8 واحد افزایش را تجربه کردند. شاص داوجونز نیز زیر سایه افزایش ارزش Goldman Sachs  حدود 0/65 واحد رشد کرد.

جمعه: بازارهای آسیا آخرین روز معاملاتی هفته را در پی انتشار اشتغال در امریکا و اخبار مربوط به خروج ایالات متحده از پیمان آب و هوایی پاریس با صعود قابل قبولی پشت‌سر گذاشتند. شاخص‌های NIKKEI ژاپن با 1/6 درصد و KOSPI کره با 1/16 درصد بیشترین رشد را داشتند. در میان گروه‌های مختلف رشد گروه خودروسازی در سایه افزایش ارزش 2/7 درصدی نیسان، 2/6 درصدی هوندا، 1/7 درصدی تویوتا نسبت به بقیه بیشتر بود. در قاره اروپا نیز شاخص‌های عمده پس از کاهش حدود 1/5 درصدی قیمت نفت و انتشار آمار اشتغال در امریکا، در اعدادی بالاتر نسبت به روز گذشته بسته شدند. افزایش 1/25 درصدی شاخص DAX در بورس آلمان نسبت سایر شاخص‌ها چشمگیرتر بود. در این روز دلار به پایین‌ترین نرخ هفت ماه در برابر یورو رسید. در امریکا نیز روز جمعه بازارهای سهام علی‌رغم انتشار آمار کمتر از انتظار اشتغالزایی در ماه گذشته در این کشور، با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه شدند. در میان شاخص‌های مهم در این کشور شاخص نزدک با 0/94درصد رشد بیشترین نوسان را داشت. پس ار آن شاخص‌های S&P 500 با رهبری گروه فناوری اطلاعات، 0/37 درصد و داوجونز با پیشتازی شرکت Microsoft، حدود 0/29 درصد رشد داشتند.



68-4



68-3





دوشنبه: قیمت طلا، تحت تأثیر تنش‌های ژئوپلیتیکی، روز دوشنبه نزدیک به بالاترین سطح در چهار هفته گذشته ماند. هر اونس طلا برای تحویل فوری با 0/11 درصد افزایش در 1,268/1 دلار ایستاد. آمار کمیسیون معاملات آتی کالای امریکا نشان داد سرمایه‌گذاران نهادی شمار قراردادهای خرید طلا در بازار معاملات آتی کامکس نیویورک را در هفته منتهی به 23 مه، برای نخستین بار در چهار هفته گذشته افزایش دادند. در این روز بسیاری از معامله‌گران به‌دلیل تعطیلات عمومی در امریکا و انگلیس در روز جاری، پشت میزهایشان حاضر نشدند و معاملات آتی طلای امریکا زودتر به کارش پایان داد.

سه شنبه: روز سه‌شنبه انتشار آمار اقتصادی مطلوب امریکا و احتمال افزایش نرخ‌های بهره این کشور در ماه آینده جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز زرد را کاهش داد و قیمت طلا با 0/4درصد نزول به 1,263/09 دلار رسید. اونس طلا در بازار معاملات آتی امریکا نیز با 0/45 درصد افت 1,265/70 دلار معامله شد.

چهارشنبه: بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه به‌دلیل این‌که ناآرامی‌های سیاسی به ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران لطمه زد و آن‌ها را متقاضی دارایی‌های امن کرد، افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/46 درصد رشد کرد و به 1,268/92 دلار صعود کرد. ریسک‌های پیرامون نزدیک شدن زمان انتخابات آینده انگلیس، دورنمای انتخابات زودهنگام در ایتالیا و نگرانی‌ها نسبت به بدهی یونان موجب حمایت از طلا شد. 

پنج شنبه: قیمت طلا روز جمعه که بازارهای سهام و دلار تحت تأثیر آمار اشتغال قوی بخش خصوصی امریکا صعود کردند، عقب‌نشینی کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری 0/23 درصد کاهش یافت و به 1,265/96 دلار رسید. آماری که روز گذشته در امریکا منتشر شد، نشان داد هزینه مصرفی در آوریل بزرگترین افزایش را در چهار ماه گذشته داشته و نرخ رشد ماهانه تورم افزایش پیدا کرده که به بهبود تقاضای داخلی اشاره دارد و می‌تواند به بانک مرکزی امریکا امکان دهد نرخ‌های بهره را در نشست سیاست پولی ماه آینده خود افزایش دهد.

جمعه: طلا در معاملات جمعه به بالاترین سطح در پنج هفته اخیر صعود کرد. ریسک‌های موجود در فضای سیاسی امریکا و اروپا و ضعیف شدن دلار امریکا از قیمت طلا حمایت کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری 1/04 درصد افزایش یافت و به 1,279/17 دلار رسید. اونس طلا در بازار معاملات آتی امریکا 0/8 درصد رشد کرد و روی 1,280/2 دلار ایستاد.

68-7





68-8



دوشنبه: قیمت نفت در اولین روز کاری هفته همچنان تحت تأثیر توافق هفته گذشته کشورهای اوپک و غیراوپک مبنی بر تداوم سطح تولید جاری تا سه ماهه نخست 2018 قرار داشت. در این روز به‌دلیل تعطیلات عمومی در بسیاری از کشورها بازار نفت نیز همچون سایر بازارها با نوسان قابل‌توجهی همراه نبود. بهای نفت برنت 0/27 درصد نزول کرد و به 52/29 دلار در هر بشکه رسید.

سه شنبه: قیمت نفت روز سه‌شنبه به‌علت نگرانی‌ها نسبت به کافی نبودن تمدید توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک برای حذف مازاد عرضه از بازار و رشد بی‌وقفه حفاری در امریکا، عقب‌نشینی کرد. نفت‌خام امریکا حدود 0/28 درصد افت کرد و به 46/66 دلار در هر بشکه رسید. نفت برنت که قیمت پایه بازار جهانی است، حدود 0/86 درصد کاهش یافت و 51/84 دلار در هر بشکه معامله شد.

چهارشنبه: افزایش تولید لیبی در کنار نگرانی‌ها نسبت به تولید فزاینده امریکا و تضعیف تلاش‌های سایر تولیدکنندگان برای حذف مازاد عرضه از بازار، موجب افت قیمت جهانی نفت در معاملات روز چهارشنبه شد. نفت برنت 2/95 درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات سه‌شنبه کاهش یافت و به 50/31 دلار در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا 48/32 دلار در هر شبکه معامله شد که 2/7 درصد کاهش داشت.

پنجشنبه: نفت روز پنج‌‍شنبه در پی گزارشی که کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت امریکا را نشان داد، افزایش یافت. نفت برنت با 0/64 درصد افزایش قیمت، به 50/63 دلار در هر بشکه رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت امریکا با 0/08 درصد افزایش، 48/36 دلار در هر بشکه معامله شد.

جمعه: نفت روز جمعه در ترس از حفاری‌های بیشتر امریکا در پی خروج از پیمان آب و هوایی  پاریس، کاهش پیدا کرد. نفت برنت با 1.34 درصد کاهش قیمت، به 49.95 دلار در هر بشکه رسید و نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با 1.45 درصد کاهش، 48.75 دلار در هر بشکه در قیمت 47.66 دلار معامله شد.

68-9




دانلود نسخۀ PDF